قدس آنلاین/ رقیه الماسی: ۶۵۰هزار هکتار عملیات آبخیزداری با دو هزارو ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار طی سال ۹۵ در کشور اجرا می شود.

۶۵۰هزار هکتار عملیات آبخیزداری در کشور در قالب اقتصاد مقاومتی اجرا می شود

پرویز گرشاسبی در جمع خبرنگاران زنجان افزود: بر اساس تجربه هایی که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در 15 سال گذشته در تمرین پروژه های بین المللی کسب کرده، توانسته است در بین دستگاه های دولتی کشور یک سبک و روشی برای مدیریت و برنامه ریزی منابع داشته باشد.

گرشاسبی اظهار کرد: این روش به مدیریت جامع حوزه آبخیز بر می گردد که در آن علاوه بر لزوم مشارکت همه دستگاه ها، نقش مردم نیز پیش بینی شده است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در این روش سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نقشی غیر از پیگیری ندارد، گفت: مسئول اجرای این برنامه مدیریت جامع استانداری ها، فرمانداری ها و رئیسان سازمان های مدیریت و برنامه ریزی در سطح کشور هستند.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت تمام دستگاه های مسئول و نمایندگان مردم در کنار یکدیگر اقدام به برنامه ریزی می کنند و به یک برنامه راهبردی دست می یابند.
گرشاسبی ادامه داد: این مدل، مدل مشارکتی است، مشارکت بین دولت و مردم، مدل برنامه ریزی دوسویه که مردم و دولتمردان در آن نقش دارند.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: پیش از انجام هر روشی باید وضع موجود سنجیده شود.
وی اضافه کرد: در آن شاخص ها، حفظ منابع پایه، کاهش فرسایش خاک، کاهش یا تعدیل سیلاب ها، افزایش پوشش مرتعی و پوشش جنگلی در اولویت قرار دارد.

گرشاسبی ابراز کرد: این مسائل فقط یک پس زمینه ای به نام انسان دارند که تنها با مشارکت آنها محقق می شوند.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از وجود دو شاخص مهم دیگر در برنامه های این سازمان خبر داد و گفت: ارتقای اقتصادی و فرهنگی آبخیز نشینی دو شاخص بسیار مهم هستند و باید متوجه باشیم که هر گاه انسان را از طبیعت حذف کنیم، آسیب می بینیم.
وی تاکید کرد: اگر فرسایش خاک افزایش و پوشش جنگلی کاهش یافته است، باید سهم و نقش انسان را در آن بررسی کرد.
گرشاسبی به تخصیص اعتبار برای اجرای مدیریت جامع در سطح کشور اشاره کرد و افزود: برای ظرفیت سازی اجرای این پروژه برای هر استان حداکثر پنج میلیارد ریال پیش بینی شده است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از اتمام مرحله ظرفیت سازی در برخی استان ها خبر داد و گفت: برای فاز اجرایی به ازای هر استان 50 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی با رد کاهش اعتبار بخش آبخیز در کشور، میزان اعتبار مصوب سال گذشته این بخش را یک هزار و 830 میلیارد ریال خواند و از پیش بینی دو هزار و 100 میلیارد ریال در سال جاری برای این حوزه خبر داد.

گرشاسبی ابراز کرد:  منابع مالی خزانه به دلیل بحران های اقتصادی، قابل توجه نبوده و تخصیص پیدا نمی کند و دچار کمبود نقدینگی هستیم.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: دو هزار و 100 میلیارد ریال اعتباری بسیار ناچیزود برای حوزه آبخیزداری کشور است درحالی که سالانه باید 30 هزار میلیارد ریال هزینه شود تا بتوان طی 20 سال روند فرسایش خاک و تعدیل سیلاب ها را به حد معقولی رساند.

وی با بیان اینکه ایران کشور گرم و خشکی است، اظهار کرد: روش مدیریت منابع ما باید بر خاک و زمین متمرکز باشد و نه مخازن سدها، باید آب در تر سال ها به زمین تغذیه شود و در خشکسالی ها از آن استفاده شود.
گرشاسبی با تصریح اینکه یک مقدار مسیر را 100 سال است که اشتباه رفته ایم و باید اصلاح کنیم، خاطرنشان کرد: هیچ حرکتی بدون بسترسازی در کشور رخ نمی دهد.
وی به مشارکت مردم در اجرای پروژه های آبخیزداری کشور اشاره کرد و ادامه داد: خیرانی که پیش از آن مدرسه و مسجد می ساختند، امروز در حوزه آبخیزداری فعالیت می کنند.
گرشاسبی بر لزوم ایجاد نگاه فرا بخشی در دولت و وزارت جهاد کشاورزی تاکید و اضافه کرد: در صورتی که این نگاه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایجاد شود، موضوع برطرف خواهد شد.
وی توجه به منابع طبیعی و حوزه آبخیزداری را از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در برنامه اقتصاد مقاومتی برشمرد و ابراز کرد: در پروژه های سازمان جنگل ها دو طرح اقتصاد مقاومتی وجود دارد که یکی آبخیزداری و دیگری بیابان زدایی است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: باید برای متعادل سازی برنامه ریزی ها و اعتبار موجود، روش ها تغییر کند.
وی افزود: حوزه های آبخیزی که مشارکت مردم در آنان بالاست در سال 95 اجرا می شود، نمی خواهیم فقط اعتبار دولت را در این محل صرف کنیم.
گرشاسبی با بیان اینکه مشارکت مردم فقط شامل تامین اعتبار نمی شود، یادآورشد: مشارکت حتی شامل تغییر روش شخم و نوع کشت می شود و تحقق این مسائل نیاز به آموزش دارد.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بناست سالانه فرسایش خاک در کشور یک تن در هکتار کاهش یابد در حالی که هم اکنون 16.7 تن در هکتار است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.